In gesprek met Harald van den Broek, conceptmanager bij Baden+ komen we erachter hoe badkamertrends ontstaan (en natuurlijk ook wat de trends zijn).
Harald van den Broek: 'De Baden+ formule is er op gericht lokale badkamerwinkels te helpen bij het zich presenteren aan de consument. Als conceptmanager kijk ik enerzijds: hoe zorg je dat de Baden+ formule aansluit bij de wensen van de consument? Hoe richt je je speciaalzaak in en welke diensten lever je richting de consument. Maar ook hoe ondersteun je de badkamerspeciaalzaak het beste? Een badkamerspecialist is druk met het maken van badkamers en voelsprieten vanuit de markt helpen hier heel erg bij. Met welke ontwikkelingen is de markt bezig en wat wil de consument? En hoe zorg je dat deze twee ook op elkaar aansluiten? Daarnaast houd ik me ook inhoudelijk met assortimenten bezig.'
Harald: 'Dat is eigenlijk sinds corona wat veranderd. Voorheen speelden vakbeurzen, waar nieuwe producten geïntroduceerd werden en vele fabrikanten samenkwamen hierbij een grote rol. Nu zien we dat er veel webinars gehouden worden. Fabrikanten presenteren tijdens deze webinar hun nieuwe producten. Daarnaast spelen ook vakliteratuur en trends uit de mode- en interieurbranche een grote rol. Maar wat de laatste jaren écht steeds belangrijker is geworden de rol van de consument zelf in dit verhaal. Mensen profileren zichzelf en hun voorkeur steeds duidelijker, met name via social media. Met Pinterest krijg je bijvoorbeeld een heel duidelijk beeld van wat iemand zelf nu eigenlijk wil en mooi vindt. En je ziet dat dat een steeds grotere rol gaat spelen bij het bepalen van de trends. Er wordt gekeken naar welke behoefte er op dit moment bij mensen speelt, zitten hier parallellen in bij mode- en interieurtrends? De consument is steeds zichtbaarder, meer en meer is het een samenspel geworden.'
Harald: 'Er lopen eigenlijk een aantal trends naast elkaar. Zo zien we veel badkamers met een stoere, industriële uitstraling. Betongrijstinten in combinatie met zwarte kranen of andere zwarte accessoires spelen hierbij een belangrijke rol. Daarnaast zie je ook veel de hexagon, de zogenaamde 'visgraatjes', in het tegelwerk terugkomen, vaak in uitgesproken kleuren als groen of blauw.'
'Verder zien we vanuit de mode ook een trend ontstaan naar natuurtinten, bijvoorbeeld roze, zalm, oranje of terracottatinten. Ik vermoed dat dit uiteindelijk wat zal afzwakken en dat je bij deze trend meer een 'ton-sur-ton'* uitstraling zal gaan krijgen. Je zult hierbij, is mijn verwachting, uitgesproken accenten in kleur- en materiaalgebruik gaan zien. Dat zien we eigenlijk nu al opkomen: het gebruik van marmer bij een wastafel of houtstructuren in combinatie met kranen.'
'Wat grappig is om op te merken is dat we voorheen zagen dat interieurtrends altijd ver vooruit liepen op de badkamer. De badkamer hing er eigenlijk een beetje bij. Nu zien we dat mensen steeds meer een eigen identiteit in hun badkamer neer durven te zetten. Daarmee zijn de mode- en interieurtrends steeds meer van invloed op de badkamertrends.'
* Ton-sur-ton is een term afkomstig uit het Frans. Hiermee wordt bedoeld: een combinatie van 'kleurtonen', in dezelfde kleur en dan in een mix van lichte of juist donkere nuances.
Harald: 'Mensen stappen steeds beter voorbereid winkel binnen. Ze hebben bijvoorbeeld al een eigen stijl neergezet in een moodboard op Pinterest. In de winkel kijkt men dan samen met de klant hoe er een eigen invulling gegeven kan worden aan de stijl die is neergezet. En vervolgens is het uiteraard ook een beetje persoonsafhankelijk in hoeverre deze stijl wordt doorgevoerd. Voer je de industriële stijl door in alles of kies je toch meer voor accenten. En ga je écht voor die zwarte kraan of kies je toch voor antraciet? Iets minder uitgesproken, maar wel wat onderhoudsvriendelijker.'
'Daarnaast is uiteraard ook het budget erg belangrijk. Het is duidelijk dat een badkamer toch een flinke investering is.'
Harald: 'Wat ik zelf heel erg mooi vind, is vanuit de ton-sur-ton trend gaan werken met kleine accenten. Bijvoorbeeld kiezen voor iets meer glimmend, als accent. Met name doordat die materialen zo rustig van uitstraling zijn, komt de vorm van het object heel goed naar voren vind ik. Zo wil je bij een vrijstaand bad dat de vorm goed naar voren komt. En een matte uitstraling zorgt hiervoor.'
Harald: 'Wij hebben recent een tegelwaaier geintroduceerd. Deze hebben we onder verdeeld in een aantal stijlen, die als een soort houvast dienen. Een aantal tegelvormen, materialen, structuren en basiskleuren worden hierbij met elkaar gecombineerd. We willen hiermee mensen inspireren om soms eens verder te kijken en zelf leuke combinaties te maken. Om zo wat uitdagender met die badkamer om te gaan. Zodat je wat meer een eigen uitstraling aan de badkamer kunt geven. Zo wordt de keuze van de tegel ook wat bewuster.'
-> Benieuwd? Hier vind je de tegelwaaier
Wil je weten welke trend bij jou past? Download dan de Baden+ Stijlwijzer 2021.