Een bedrijfsverhuizing is een ingrijpende gebeurtenis waarvoor je van tevoren een degelijke planning en strategie wilt hebben.
Een bedrijfsverhuizing is een ingrijpende gebeurtenis waarvoor je van tevoren een degelijke planning en strategie wilt hebben, om een soepele overgang te garanderen. Of het nu gaat om het verhuizen naar een nieuwe loods of kantoor, of het vernieuwen van de huidige faciliteiten, in alle gevallen is het plannen van elke stap essentieel. Met behulp van een goede planning gaat de verhuizing namelijk niet ten koste van de bedrijfsactiviteiten waardoor je omzetverlies beperkt blijft.
In dit blog delen we tips en strategieën om een succesvolle bedrijfsverhuizing uit te voeren.
‘Schoenmaker, blijf bij je leest’ is een bekende uitspraak. Daarom: huur een professioneel verhuisbedrijf in voor de verhuizing van een bedrijf! Het lijkt misschien aantrekkelijk om de verhuizing zelf te doen vanuit kostenperspectief, maar niets is minder waar! Voor het inschakelen van een verhuisbedrijf zul je ongetwijfeld een factuur ontvangen, maar bedenk je dan wel wat je daarvoor terugkrijgt!
Ten eerste zal de verhuizing sneller en efficiënter verlopen. Je bent dus niet onnodig veel tijd kwijt. Ten tweede betekent het inschakelen van verhuisprofessionals dat jijzelf en je personeel inzetbaar blijven voor reguliere (bedrijfs)zaken, zoals de productie. Ten derde is de verhuizing verzekerd, wanneer je het laat doen door een goed verhuisbedrijf. Denk dus goed na voordat je zelf begint te verhuizen!
Een verhuizing is een perfect moment om inboedelinventarisatie te doen. Breng voor de verhuizing in kaart wat je allemaal binnen de bedrijfsmuren hebt staan en breng vooral in kaart wat je daarvan niet (meer) nodig hebt. Deze spullen hoef je dan namelijk niet te verhuizen en kun je direct wegbrengen of weg laten brengen naar de afvalstort of de kringloopwinkel.
Door het niet onnodig naar je nieuwe locatie te verhuizen, voorkom je meteen dat er onnodig ruimte in beslag wordt genomen. Bovendien kan je de inventarisatielijst op de nieuwe locatie gebruiken, door te kijken of alle nodige spullen aan zijn gekomen en zijn verhuisd.
Door van tevoren een duidelijke planning te maken, weet je of je op schema loopt. Dit voorkomt dat je voor onvoorziene situaties komt te staan, waar uiteindelijk je klanten of cliënten last van hebben. Bovendien kan dit een deuk ik je omzet en wellicht de liquiditeit van je bedrijf betekenen. Zorg dus dat je voor aanvang een planning en draaiboek hebt.
Een klassieke fout die wordt gemaakt tijdens zowel reguliere als bedrijfsverhuizingen, is dat de nieuwe locatie niet klaar is voor gebruik. Waar alle aandacht uitgaat naar de huidige locatie en het op- en ontruimen daarvan, wordt de nieuwe locatie weleens vergeten. Helemaal wanneer het gaat om een internationale verhuizing, waardoor het niet altijd even eenvoudig is om de nieuwe locatie te bezoeken. Niet handig, want wie alles van de oude locatie heeft verhuisd, maar de nieuwe locatie nog niet op orde heeft, kan problemen krijgen bij het hervatten van de bedrijfsactiviteiten. Zorg dus dat alles op de nieuwe locatie voor elkaar is, vóór de verhuizing. Denk hierbij niet alleen aan het vastgoed, maar ook aan de IT-faciliteiten, stroom-, water, licht- en internetabonnementen.
Wil je hier optimaal voorbereid voor zijn, werk dan met een checklist voor bedrijfsverhuizingen. Dan weet je zeker dat je niets belangrijks vergeet.
De laatste tip is om een evaluatie in te plannen na de verhuizing. Dit biedt twee voordelen: onopgeloste punten komen aan het licht en de evaluatie vormt een goed beeld over de tevredenheid van de verschillende partijen, waaronder je eigen personeel. De evaluatie is vervolgens je uitgangspunt voor verdere acties.
Een succesvolle bedrijfsverhuizing vereist zorgvuldige planning en strategie voor een naadloze overgang. Of het nu gaat om een nieuwe locatie, magazijn of kantoor, elke stap moet goed worden gepland. Een professioneel verhuisbedrijf inschakelen biedt snelheid, efficiëntie en verzekering, terwijl jij en je personeel zich op andere taken kunnen richten.
Maak vooraf een inventaris van items en laat onnodige spullen van tevoren afvoeren om ruimte te besparen. Een gedetailleerde tijdsplanning en draaiboek voorkomen vertragingen en klantontevredenheid. Zorg dat de nieuwe locatie klaar is voor gebruik, inclusief IT-faciliteiten en nutsvoorzieningen. Een evaluatie na de verhuizing onthult eventuele problemen en meet de tevredenheid van betrokkenen voor toekomstige beslissingen.