Ontwerp slimme producten die op alle fronten beter zijn dan de voorgaande.
Geesa is een expert op het gebied van badkameraccessoires, en dat al 130 jaar lang. De Nederlandse badkameraccessoirefabrikant heeft al vele collecties op zijn naam staan, die de badkamer en het toilet ondersteunen met allerlei functionaliteiten en voorzien van een eigen stijl. Zowel binnen projecten als consumentenbadkamers. Aan de totstandkoming van een nieuwe collectie gaat een heel ontwerpproces vooraf. Daarbij moeten de accessoires aan vele eisen en voorwaarden voldoen. Thomas van Daal, Manager Design & Operations, neemt je mee in zijn ontwerpvisie voor Geesa.
Geesa houdt van design; van de combinatie van een prachtig ontwerp met een functionele toepassing. De badkameraccessoirefabrikant geeft 100% aandacht aan de details van de badkamer en het toilet. 130 Jaar na de oprichting van Geesa is de badkamer niet louter functioneel meer. Inmiddels zijn de accessoires ook een belangrijk onderdeel van het comfort en de stijl van het interieur geworden. Manager Design & Operations Thomas van Daal is verantwoordelijk voor de productcreatie van Geesa. Van het bedenken van welke producten Geesa nodig heeft, het bepalen van de vorm en functie tot en met het produceren van deze producten.
Thomas: “Als uitgangspunt voor elk ontwerp neem je de kernwaarden waar het merk voor staat. Eén van die kernwaarden van Geesa is Dutch DNA; als Amersfoorts bedrijf profileert Geesa zich op de markt met Dutch Design. Het ontwerpvak in Nederland is een van de meest vooruitstrevende in de wereld. In mijn optiek is het belangrijkste aspect hierbij, dat we aan integrale productontwikkeling doen. Kern hiervan is dat tijdens de productontwikkeling alle aspecten van een product aan bod komen, van klant tot vormgeving tot productie tot vernietiging. Hierdoor ontstaan slimme producten die op alle fronten beter zijn dan de voorgaande. Design is zeker niet alleen een mooie vorm, maar heeft betrekking op alle aspecten van een product, die belangrijk zijn om het succesvol te maken.”
“Naast de kernwaarden hebben we een aantal future scenario’s vastgelegd, die voor onze branche relevant zijn. In future scenario’s bekijken we een trend of beweging door de Geesa bril. Een future scenario is dus iets wat we in de toekomst zien gebeuren en we analyseren welke mogelijkheden (opportunities) die met zich meebrengen voor Geesa. Zowel qua functie als qua vorm. Deze twee hebben we verwerkt tot een viertal creative directions. Elke keer als we met het ontwerpen van producten bezig zijn, is een van deze creative directions uitgangspunt voor de vorm en functie. Op die manier komt het Geesa DNA steeds weer terug in onze producten, terwijl we daarbij de veranderende wereld om ons heen niet uit het oog verliezen.”
“Het startsein voor productontwikkeling wordt gegeven als er vanuit product management een bepaalde productbehoefte gesignaleerd wordt. Deze wordt beschreven, getoetst aan een van onze creative directions, waarna we een programma van eisen opstellen. Hiermee gaan we zelf aan de slag of we werken samen met een externe Nederlandse ontwerper, zoals we gedaan hebben met o.a. Marcel Wanders, Joanna Boothman en ontwerpbureau NPK. Tijdens de vormgeving en engineering betrekken we telkens alle relevante partijen bij het proces (verkoop, marketing, productie, logistiek, kwaliteit) om zodoende tot een bevredigend ontwerp te komen. Nadat met prototypes het ontwerp is gevalideerd, gaat het onze eigen productie in. Een Geesa accessoire herken je aan een eigentijds en goed functioneel ontworpen product voor zowel de gebruiker als de monteur.”
“In beperkte mate worden Geesa accessoires beïnvloed door trends. Onze producten gaan even lang mee als een badkamer en dus is de levensduur langer dan die van de meeste trends. Uiteraard letten we wel goed op wat er allemaal gebeurd in de badkamer en proberen we daar zo goed mogelijk bij aan te sluiten. Ondanks dat we niet met trends meewaaien voelen we wel de verantwoordelijkheid om leidend te zijn op het gebied van vormgeving. Als A-merk moeten de mensen naar ons kijken als het gaat om de toekomst op dit gebied. Het moet een meerwaarde vormen voor onze klant.”
“Wij staan al jaren bekend bij onze professionele partners als uitblinker op kwaliteit. Wij weten als geen ander, dat als we hier steken laten vallen, wij niet alleen onze partners maar ook diens klanten teleurstellen. Wij zijn aan onze stand verplicht om dit niveau voort te zetten en dat zullen we blijven doen. We geven nog steeds 12 jaar garantie op de meeste producten, dat is nu en in de toekomst.”
“Graag zou ik nog eens met een top architect een serie producten ontwikkelen. Badkameraccessoires vormen onderdelen van een huis en idealiter worden deze gezamenlijk ontworpen, zodat de accessoires een geheel vormen met de rest van het pand. Wij zijn ons op dit moment voorzichtig aan het oriënteren op een nieuwe toplijn.”
“De toekomst ligt niet alleen in een mooi en functioneel product voor de gebruiker. Naast het ontwerpen van goede producten zijn we binnen Geesa steeds meer bezig met Service Design. Hieronder verstaan we niet alleen productontwikkeling, maar gaan we een stapje verder en streven we naar een optimale product-service combinatie. Het gaat niet alleen om de accessoire zelf, maar ook hoe die wordt aangeleverd (bijvoorbeeld in speciale projectverpakkingen of room-in-a-box). En ook hoe deze op de muur wordt bevestigd. Een mooi voorbeeld is onze gepatenteerde bevestigingsmethode. Onze professionele klanten, bijvoorbeeld in de cruisewereld, kunnen hiermee sneller en makkelijker accessoires in badkamers monteren: op de wand wordt eerst de wandhouder gemonteerd, waarna het specifieke accessoire erop geklikt wordt. Handig binnen projecten en bovendien kan men hierdoor in de toekomst eenvoudig accessoires wisselen, door deze enkel van het bevestigingssysteem af te halen en er een nieuwe op te klikken. Op deze manier kan je gezamenlijk tot een samenwerking komen, die voor beide partijen en voor een lange termijn vruchten afwerpt.
Meer informatie: www.geesa.nl