Foto: lune-design-afvalbakken

Afval scheiden op kantoor? Deze 4 tips helpen jou!

Op kantoor wordt dag in dag uit behoorlijk wat afval geproduceerd. Binnen veel bedrijven belandt dit allemaal in dezelfde prullenbak of container.

Gelukkig zien we dat steeds meer bedrijven een poging wagen om afval op kantoor te scheiden. Wil jij dit ook? Dan ontdek je al snel dat dit niet gemakkelijk is. De onderstaande 4 tips helpen jou om afval te scheiden op kantoor. 

1. Weet welke afvalbakken er geplaatst moeten worden

Voordat jij begint met afval scheiden, moet je eerst weten welke afvalbakken jij nodig hebt. Kijk hiervoor altijd eerst naar de afvalstromen binnen jouw bedrijf. Op kantoor heb je te maken met verschillende soorten afval. Zo wordt er in menig bedrijf papier en karton gebruikt. Daarnaast neemt jouw personeel mogelijk groente en fruit mee naar het werk. In dat geval is er ook sprake van GFT-afval. En dan hebben we het nog niet gehad over de plastic verpakkingen van bijvoorbeeld etenswaren. Wil je al deze afvalsoorten scheiden? Dan moet je eerst weten welke prullenbakken jij allemaal nodig hebt.

2. Kies strategische plekken voor prullenbakken

Om te voorkomen dat er in jouw bedrijf afval rondslingert, staat er bij ieder bureau mogelijk een kleine prullenbak. Wil je afval scheiden op kantoor? Haal deze prullenbak dan weg en plaatst afvalbakken op centrale plaatsen. Waarom? Omdat in deze kleine afvalbakken allerlei soorten afval door elkaar belanden. Hierdoor bied jij het afval niet gescheiden aan.

Wil je afval goed scheiden? Dan raden we je aan om strategische plekken te kiezen voor prullenbakken. Zet deze bijvoorbeeld op centrale plekken op de werkvloer neer. Probleem is alleen dat veel ondernemers het niet mooi vinden als een prullenbak in het zicht staat. Met een design prullenbak hoef je hier niet bang voor te zijn. Deze afvalbakken hebben een mooie uitstraling, waardoor jij op een stijlvolle wijze afval scheidt op kantoor. 

3. Leeg afvalbakken regelmatig

Staan er verschillende prullenbakken op jouw kantoor en hebben deze een strategische plek? Dan gaat het afval scheiden binnen jouw bedrijf mogelijk goed. Om het vol te houden, moet je de prullenbakken regelmatig legen. Gebeurt dit niet? Dan vervalt jouw personeel mogelijk snel weer in hun oude gewoontes. Zij willen immers van hun afval af, waardoor ze het waarschijnlijk in één van de andere afvalbakken gooien. Het afval wordt zodoende niet meer gescheiden aangeboden. Leeg de prullenbakken op kantoor regelmatig om dit te voorkomen. Schiet dit er vaak bij in? Dan kun je dit eventueel ook uitbesteden aan een extern bedrijf.

4. Creëer bewustwording onder jouw personeel

Niet iedereen is zich bewust van het nut van afval scheiden. Heb jij verschillende prullenbakken op kantoor staan om aval te scheiden? Dan doen mogelijk niet alle mensen hieraan mee. Een aparte prullenbak op kantoor voor iedere afvalstroom vinden zij dan ook wat overdreven. Laat je hierdoor niet van de wijs brengen, maar ga met het personeel om tafel. Maak hen bewust van het belang van afval scheiden. Wanneer jij hierop blijft hameren, krijg je jouw medewerkers ongetwijfeld zover om afval te scheiden. Thuis doen zij het (waarschijnlijk) ook, dus waarom zouden ze het op kantoor niet doen?

%MCEPASTEBIN%

Reacties