Nu 2024 ten einde loopt, blikt de Deense keukenfabrikant Kvik terug op een enerverend jaar.
Met de introductie van drie nieuwe keukenontwerpen en een eerste meubelcollectie, stond Kvik volledig in het teken van tijdloos Deens design. Elk detail is zorgvuldig overwogen, van materialen en vormen tot kleuren en accessoires. Tijd om de nieuwste ontwerpen van Kvik eens onder de loep te nemen.
Gedreven door de droom betaalbare designkeukens te ontwikkelen die jarenlang meegaan, startte oprichter Knud Troelsen in 1983 het merk Kvik. Anno 2024, leeft deze filosofie nog steeds voort. Hoewel, dit jaar met een nieuwe missie. Claus Johnsen, hoofd design bij Kvik: ‘We willen laten zien dat we meer zijn dan een keukenmerk.’
?In juni lanceerde Kvik haar allereerste meubelcollectie ooit: KvikLiving. ‘Hiermee hebben we de eerste stap gezet richting eenholistisch aanbod Deens design,’ aldus Johnsen. De collectie bestaat uit twee eetkamerstoelen en een loungestoel, passend bij de look en feel van Kvik en gemaakt van FSC-gecertificeerd eikenhout en eiken fineer dat recyclebaar is aan het einde van de levensduur. ‘We zijn ontzettend trots op het resultaat. Aankomend jaar breiden we de collectie verder uit. Binnenkort lanceren we onze eerste eettafel.’
Dit jaar werd KvikLiving voor het eerst tentoongesteld bij de Circular Furniture Days, een event dat onderdeel is van het internationale designfestival 3daysofdesign. ‘Ook wel hét walhalla voor de echte designliefhebber. Dat we hier onderdeel van hebben mogen zijn laat zien dat we onze plek binnen de Deense designmarkt hebben verdiend!’
Beeld:loungestoel HORIZON
Beeld: SHELL CHAIRlight oak
Beeld: THE SOCIABLE CHAIR dark oak
?Om klanten de mogelijkheid te bieden hun droomkeuken te personaliseren, biedt Kvik een divers palet aan handgrepen, werkbladen, kranen en spoelbakken aan. ‘Elk jaar proberen we ons assortiment keukenaccessoires te vernieuwen,’ vertelt Johnsen. ‘Dit jaar lag de focus op soepele, organische vormen. Dit verzacht de geometrie van de ruimte en geeft een vloeiende en natuurlijke esthetiek.’ De nieuwe handgreep TUB is hier een voorbeeld van. ‘Door de nieuwe accessoires te verwerken in ons klassieke design Veda, hebben we het van een nieuwe retro look kunnen voorzien.’
Beeld: VEDA light oak
Beeld: handgreep TUB steel
Beeld: rond flinterdun RVS-werkblad
?Kvik bracht dit jaar een spiksplinternieuw design uit: Evento. Beschikbaar in de kleuren arizona beige en white. ‘Ook in dit design staan organische vormen centraal,’ licht Johnsen toe. ‘Door dit te combineren met warme tinten en geïntegreerde handgrepen, krijg je een visueel rustgevende en tactiele ervaring.’ Speciaal voor Evento lanceerde Kvik een makkelijk aanpasbaar wandpaneel. ‘Klanten kunnen zelf de achterplaat in de geïntegreerde hangreep vervangen voor een nieuwe kleur, zoals beige of apricot. Zo kun je de keuken eenvoudig aanpassen naar jouw behoeftes op dat moment.’
Beeld: EVENTO arizona beige
?Een aantal jaar geleden werden bij Kvik vrijwel alleen witte keukens verkocht. Tegenwoordig is dit wel anders. ‘Er is de laatste tijd veel vraag naar hout en aardse tinten,’ aldus Johnsen. ‘Elementen die overigens ook goed samengaan. Dit zie je terug in ons vernieuwde design Noliam. Hierin combineren we hout met de kleur arizona beige. Door koude en warme tinten met elkaar te verenigen, creëer je een design dat zowel rust als luxe uitstraalt.’
Beeld: NOLIAM wood gecombineerd met arizona beige
Een keuken moet er niet alleen stijlvol uitzien volgens Kvik, maar ook rekening houden met toekomstige generaties. Zo is de beschermende folielaag van de keukenkasten standaard gemaakt van gerecyclede petflessen, worden zoveel mogelijk producten vervoerd in platte pakketten én kiest Kvik bewust voor tijdloze ontwerpen zodat deze jarenlang meegaan.
Johnsen: ‘We onderzoeken continue hoe het nog beter kan. Ook dit jaar hebben we dat gedaan. Zo hebben we een nieuwe tool gelanceerd dat inzicht biedt in de impact van onze producten op het milieu.’ In een persoonlijke berekening krijgen klanten te zien hoeveel gerecyclede PET-flessen en gerecycled hout er in hun nieuwe keuken zit en wat de CO2-voetafdruk is. ‘Op deze manier willen we onze klanten helpen een weloverwogen beslissing te nemen.’