Consument bestelt nieuwe boxspring het liefst midden in de nacht
De online verkoop van beddengoed, boxsprings en matrassen is de afgelopen jaren geëxplodeerd. De grootste online beddengoedshop van de Benelux, webwinkel Dekbed-Discounter.nl, zag het aantal bestellingen de afgelopen vier jaar toenemen met 3200 procent. Opvallend is dat matrassen en bedden vooral midden in de nacht worden gekocht, blijkbaar omdat de consument op dat moment genoeg heeft van de oude matras of het oude bed.
Het jaarbericht 2017 van Dekbed-Discounter.nl laat tevens zien dat in vier jaar tijd de omzet met 3800 procent steeg, van 525.000 euro naar 20 miljoen euro. De webwinkel verkoopt naast bedden en matrassen ook dekbedden, overtrekken, lakens en kussens.
De webshop timmert pas sinds 2014 aan de weg, maar schudt met zijn slimme online strategie de traditionele beddenmarkt wakker. Oprichter Niels Verwij (29): “Deze branche is heel roestig. Veel bedrijven bestaan al generaties lang en zijn niet meegegaan met de moderne tijd. De marges zijn jarenlang veel te hoog geweest en ze houden vaak nog vast aan het idee dat je bedden alleen in winkels kunt kopen. Winkels met hoge huren en veel personeel, dat allemaal moet worden betaald. Wij laten zien dat het anders kan.”
Op basis van de huidige ontwikkelingen verwacht de sterk groeiende webshop dat de groei zal blijven doorzetten met een jaarlijkse toename van 100 procent tot zeker 2020. Het aantal fulltime personeelsleden groeide vanaf het moment van oprichting van 1 naar 27 in 2017. Dit jaar verwacht Verwij het aantal werknemers bijna te verviervoudigen. “Eind 2018 lopen er ongeveer 100 mensen rond op kantoor.”
Dit is ook de reden dat het hoofdkantoor verhuist van Moordrecht naar een groter pand in Gouda. Verwij: “We gaan van 30 naar 2000 vierkante meter.” Het magazijn nam de afgelopen vier jaar toe van 500 naar 16.000 vierkante meter. Eind 2018 zal dit naar verwachting 40.000 vierkante meter zijn. Voor Gouda betekent de komst van de online beddengoedzaak dat het een nieuwe banenmotor binnen haar gemeentegrenzen krijgt.
Op het gebied van bedden valt er volgens Verwij nog veel winst te behalen: “Er worden in Nederland 1,8 miljoen slaapplaatsen per jaar verkocht, aan particulieren en hotels. Wij hebben daar maar een fractie van. Er zijn dan ook heel veel verkooplocaties.” Een gemiddelde beddenzaak verkoop vier tot acht bedden per week. “Dan kun je bedenken hoe versplinterd de markt is.”
Meer dan de helft van de orders voor boxsprings en matrassen komt ’s nachts binnen. “We kijken niet meer op van bestellingen die om 3 uur ’s ochtends worden gedaan”, vertelt Verwij. “Mensen proberen te slapen, maar liggen niet lekker. Op een gegeven moment zijn ze er dan helemaal klaar mee. De smartphone ligt in veel gevallen binnen handbereik op het nachtkastje in de oplader, dus dan is een online aankoop zo gedaan.”