Na lang wikken en wegen is het besluit genomen om een elektrische auto te kopen. Of deze nu hybride of volledig elektrisch is, dat maakt niet uit.
Het heeft een stekker en dit is duurzamer én voordeliger. Het model, merk en kleur van de auto zijn ongetwijfeld zorgvuldig uitgezocht, maar dat is niet alles wat er te kiezen valt.
Ook op het gebied van de laadpaal zijn er vele keuzes te maken. Wij leggen in vier overzichtelijke stappen uit wat de beste laadpaal voor thuis is.
Je kunt een zeer snelle laadpaal aanschaffen, maar wanneer je elektrische auto dit niet aankan heeft dat geen enkele zin. Het verschil per auto is namelijk zeer groot, van 3,7 kW tot wel 22 kW per uur. De snelheid hangt namelijk af van de grootte van de accu in je auto. Hoe hoger het aantal kW’s je kan laden hoe sneller dit proces gaat.
De laadsnelheid van de accu is dan ook iets om goed rekening mee te houden wanneer je een elektrische auto aanschaft.
Qua levering van elektriciteit zijn er grofweg vier veelvoorkomende type laadpalen voor thuis. Naast het verschil in vermogen zien wij ook veel verschil in uiterlijk. De één nog stylischer dan de ander. Maar dat aspect laten we hier even voor wat het is, wij focussen ons op de technische kant.
Hier zijn vier types qua laadpalen te onderscheiden.
- 3,7 kW, 1 fase en 16 Ampère;
- 7,4 kW, 1 fase en 32 Ampère;
- 11 kW, 3 fase en 3 x 16 Ampère;
- 22 kW, 3 fase en 3 x 32 Ampère;
Kijk altijd dus vooraf goed naar het vermogen van je elektrische auto wanneer je overgaat tot het aanschaffen van een laadpaal. Je kunt wel een ‘zwaardere’ laadpaal aanschaffen met meer vermogen, maar het gaat om het vermogen wat je auto aankan. Meer dan dit gaat het niet worden.
Die stroom die door je laadpaal in je auto gaat moet natuurlijk ergens vandaan komen. Een meterkast moet het dus wel aankunnen om een elektrische auto op te laden, naast alle stroom die hij al elders in een huis levert. Hoe sneller je de auto vol wilt hebben, hoe meer stroom er in één keer nodig is. Het is vaak afhankelijk van het bouwjaar van een woning wat er qua stroom vanuit de meterkast geleverd kan worden.
Nu is het de vraag, sluit alles bij elkaar aan? Hoe snel moet jouw auto kunnen laden, hoeveel kan de laadpaal aan en hoeveel de meterkast. Die laatste is wel aan te passen wanneer er in jouw oude huis nog een mindere aansluiting is.
Dit kost vaak wel wat extra want dan zul je ongeveer één maal 1000,- euro kwijt zijn om de meterkast aan te passen. Kun jij wel een nachtje wachten? Dan is normaal laden vaak voldoende.
Bij super snel laden is er een hoger vermogen nodig vanuit de meterkast en de laadpaal maar je auto moet dit ook aan kunnen.
Kortom, heb jij genoeg geduld? Dan is normaal laden voldoende. Altijd haast? Wees dan voor jezelf geen kwelling en investeer in super snel laden!