Foto: tuin-Nationale-Tuinonderzoek-2021-Fonteyn

Het Nationale Tuinonderzoek 2021: Nederlanders geven hun tuin gemiddeld een 8!

In de afgelopen anderhalf jaar werden we meer aangewezen op onze eigen stek, inclusief tuin, dakterras of balkon.

Over het algemeen mogen Nederlanders die over een buitenruimte bij hun huis beschikken van geluk spreken. Volgens het Nationale Tuinonderzoek van Fonteyn, waaraan 906 respondenten hebben deelgenomen, beoordelen Nederlanders hun tuin gemiddeld met een 8 van de 10. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat bijna de helft van de ondervraagden meer geld besteedt aan de tuin dan voor covid-19. Daarnaast geeft meer dan één derde (35,9%) van de ondervraagden aan dat zij meer online bestellen dan voor covid-19. De meerderheid (63,7%) shopt tuinspullen daarentegen niet meer online dan voor de pandemie.

Tuinbeoordeling

Gemiddeld beoordelen Nederlanders die een buitenruimte bij hun huis hebben deze met een 8. Het is dan ook logisch dat Nederlanders graag tijd in hun tuin doorbrengen. Er werd aan de respondenten gevraagd hoeveel tijd zij in hun tijd besteden. De categorie ‘meer dan acht uur’ werd vertegenwoordigd door de grootste groep respondenten (42,2%). De overige ondervraagden spenderen 6 tot 8 uur (19,3%), 4 tot 6 uur (20,4%), 2 tot 4 uur (13,7%) of 0 tot 2 uur (4,0%) in hun tuin.

Tuinuitgaven

Van de ondervraagden geeft 30,4% meer dan €500 per jaar uit aan zijn of haar tuin. Een iets kleiner deel, 28,5%, besteedt tussen de €300 en €500, 31,5% spendeert tussen de €100 en €300. De kleinste groep (9,2%) besteedt minder dan €100 per jaar aan de tuin. Veel mensen (49,3%) geven aan dat zij sinds covid-19 meer besteden aan hun buitenplekje. Bijna een even groot deel (45,9%) liet weten dat ze hun tuinbestedingen niet hebben aangepast sindsdien.

Aankoopplaatsen tuinartikelen

Ondanks covid-19 kopen Nederlanders hun tuinspullen het liefst in een fysieke winkel. Het tuincentrum is dan ook de meest populaire plek voor tuinaankopen: 43,0% schaft hier producten voor in de tuin aan. Ook andere tuinspeciaalzaken zijn in trek: 35,7% shopt hier. Online verkoopkanalen moeten het doen met 9,3% van de kopers. Een minderheid van 35,9% is meer online gaan kopen, tegen een meerderheid van 63,7% die niet meer online is gaan shoppen voor tuinartikelen door covid.

Kortom, Nederlanders waarderen hun tuin of andere buitenruimte. Het lijkt er bovendien op dat we over het algemeen onze tuinartikelen eerst in het echt willen zien en voelen in een fysieke winkel, voordat we overgaan tot aanschaf, zelfs tijdens de pandemie.

Reacties