Foto: Nature_regentank-outside-living-industries-regenton

Het regent tonnen in Nederland

Steeds meer woningcorporaties en gemeentes organiseren een regentonnenactie om wateroverlast in de woonomgeving te beperken.

De laatste 100 jaar is de regenval in Nederland met 25% toegenomen, blijkt uit metingen van het KNMI. Ondertussen wordt een steeds groter deel van Nederland bebouwd en verkiezen veel tuinbezitters tegels boven groen. De Nederlandse leverancier van Nature® regentonnen, Outside Living, merkt dat vooral de vraag naar grotere regentonnen de afgelopen 2 jaar flink is toegenomen.

Bij 33% van de Nederlandse woningen met een tuin staat tegenwoordig al een regenton om water op te vangen en te hergebruiken. Waar eerst vooral regentonnen van 100 tot 200 liter populair waren, ziet de leverancier in Nederland het laatste jaar een verdubbeling in de verkoop van de regenton van 276 liter. De reden voor de toenemende vraag naar grotere regentonnen is tweeledig. Enerzijds merken mensen met een regenton dat ze al snel door hun watervoorraad heen zijn; voor het eenmalig bewateren van de tuin is toch al snel 100 liter nodig. Anderzijds zijn de regenbuien heftiger en duren de periodes van droogte langer.

De grotere, rechthoekige muurtanks van 276 liter zijn zo ontworpen dat ze aan de muur bevestigd worden en niet te veel ruimte innemen. Aan de voorzijde zit een kraantje voor het vullen van een emmer of gieter, aan de rechterkant zit de vulindicator met daaronder een kraantje om de tank helemaal leeg te laten lopen. De regentank komt met een aansluitset om de tank aan de regenpijp te verbinden.

Mensen die al een regenton hebben, hoeven niet per se een groter exemplaar te kopen maar kunnen met een koppelstuk ook meerdere tonnen aan elkaar verbinden. Dankzij het koppelstuk gaat de overstort van de eerste ton naar de tweede ton.

Outside Living Industries distribueert naar ruim 30 landen en ontwikkelt en ontwerpt tuin- en vijver producten die het milieu ontzien. Het Nederlandse kantoor is gevestigd in Alkmaar.



Meer van Nature®
Reacties