Foto: Renovatie_garage1

Een garage: eenvoudig je auto kwijt

Meer plaats, meer ruimte, meer mogelijkheden met de garage. Maar ga je voor een stenen of houten garage? Lees hier meer over de voordelen.

Guido van Loon

Een garage als aanbouw is het overwegen meer dan waard. Meer plaats, meer ruimte, meer mogelijkheden. Naast het veilig en overdekt parkeren van je auto, kun je de garage namelijk ook als extra opslagruimte gebruiken. Om de auto, fietsen en andere spullen veilig uit het zicht te hebben, is een garage een goede oplossing. Er zijn prefab betonnen garages die als één geheel geplaatst kunnen worden. Een variant zijn de professionele bouwsystemen die door een aannemer worden neergezet. Na het neerzetten van de garage volgt de keuze van de garagedeur. Ook voor bestaande garages is het nuttig om na te gaan of je deur nog wel zo fraai, veilig en inbraakbestendig is.

Bouwvergunning

Er wordt voor het uitgeven van bouwvergunningen onderscheid gemaakt tussen aan- en uitbouwen en bijgebouwen. Het verschil tussen beide is dat een aan- en uitbouw direct in verbinding met het (woon)huis staat, zoals een serre, bijkeuken of een garage. Heeft de garage echter geen directe verbinding met het woonhuis, dit wil zeggen dat het dus alleen kan worden bereikt via een aparte toegangsdeur, dan wordt er gesproken over een bijgebouw. Voor een bijgebouw gelden andere voorwaarden en regels dan voor een aan- en uitbouw. Belangrijk is waar je het bijgebouw of de overkapping wilt bouwen. In de regel geldt dat alles wat grenst aan de openbare ruimte (weg of groen), zoals de voorkant en bij hoekwoningen de zijkant van de woning, een grotere invloed heeft op de directe omgeving dan bouwwerken die aan de achterkant worden gebouwd. Daarom mag een bijgebouw of overkapping aan de voor- of zijkant van de woning meestal niet bouwvergunningsvrij worden uitgevoerd. Ook voor een aanbouw of uitbouw is het van belang waar je wilt bouwen. Ook een aan- of uitbouw mag namelijk aan de voor- of zijkant van de woning meestal niet bouwvergunningsvrij worden gebouwd. Mocht je een garage willen bouwen die groter is dan 30 vierkante meter, een kroonlijsthoogte heeft die hoger is dan 3 meter en/of een nokhoogte hoger dan 4,50 meter dan kun je het beste bij de bouw van de garage een architect inschakelen, deze kan je dan ook direct helpen met het aanvragen van de bouwvergunning. 

Stalen prefabgarage

Stalen prefabgarages kennen tal van mogelijkheden door het gemakkelijk in elkaar te zetten systeem. De garage is zelfs demontabel; als je verhuist, kun je de garage weer meenemen! Staal heeft een lange levensduur en is onderhoudsarm. Er zijn heel veel standaard types beschikbaar en ook is deze vorm van prefabgarage in geschakelde uitvoering verkrijgbaar.

Stenen garage

Bij een stenen garage is de buitenkant van de garage gemaakt van traditioneel metselwerk. De binnenzijde van de garage is vaak een houten skelet. Bij een stenen garage is de vloer van de garage altijd voorzien van een fundering van beton. Normaal gesproken bestaan bij een stenen garage de buitenwanden, het dak en de bodem uit gewapend beton. De achterwand dient voorzien te zijn van ventilatieroosters.

Houten garage

Ook een houten garage behoort tot de mogelijkheden. Deze is in ieder geval een stuk gemakkelijker te realiseren dan een betonnen garage. Ook brengt het regelen van een omgevingsvergunning minder problemen met zich mee. Voor het bouwen van een houten garage zijn verschillende bouwpakketten op de markt. Deze zijn vaak relatief gemakkelijk en snel te plaatsen. Voor de afwerking zijn er verschillende mogelijkheden. Zo kun je kiezen voor beitsen. Voor een mooi glanzend effect gaat u voor lak. Naast het type hout is ook de fundering van belang. De meeste voorkomende fundering is het storten van een betonnen vloer. Daarnaast is er de keuze uit betontegels of bielzen van hardhout of beton.

Isoleren

Wanneer de garage staat, is het verstandig deze te voorzien van isolatie, zoals dakisolatie en gevelisolatie. Gevelisolatie isoleert de binnenwand en wordt afgewerkt met dampdichte folie of bekledingsplaten. De binnenmuur moet vrij zijn van doorslaand en optrekkend vocht en er moet ventilatie zijn tussen de buitenmuur en nieuw isolatiemateriaal dat behandeld is met vochtwerend middel. Er bestaan kant-en-klare wandpanelen die al geïsoleerd zijn en die men met vochtbestendige lijm kan bevestigen. Deze wandpanelen zijn voorzien een dampdichte laag. Bij ramen en deuren moet de isolatie goed worden afgewerkt om problemen met vocht te voorkomen. Het beste is te kiezen voor ramen van HR-glas. Zo gaat er zo weinig mogelijk warmte verloren. 

Tips voor een duurzame garage

Ruim om te beginnen de garage regelmatig op. Het is moeilijk om duurzame stappen te zetten in een rommelige ruimte. Door orde te scheppen kom je er achter wat je allemaal in je garage hebt verzameld. Wat je eventueel weg kunt doen en (weer) kunt gaan gebruiken. Het komt regelmatig voor dat mensen spullen kopen die ze eigenlijk al hebben, zonder dat ze dit weten. 

 

Haal eens flink de bezem door de oude verfresten, chemische schoonmaakmiddelen en olie voor de auto. Bewaar wat nog goed is en wat je nog kunt gebruiken. Al het overige lever je in als klein chemisch afval bij de milieustraat. 

 

Controleer de isolatie van je garage. Belangrijk hierbij is om helder te hebben wat je verwacht van de garage. Is het vooral een opslagplek of is het een werkplek? Voor een werkplek is het verstandig om de isolatie goed voor elkaar te hebben zodat verwarming van de ruimte ook zin heeft. Controleer vooral de ‘hechting’ van de garage met het huis. Hierbij lekt vaak veel warmte van het huis via de garage weg. Kijk ook of je de betonnen vloer van de garage kunt isoleren. Een niet-geïsoleerde vloer is vaak de belangrijkste oorzaak voor warmteverlies. 

 

Denk aan de verlichting in de garage. Vervang bijvoorbeeld de energieslurpende TL-verlichting door spaarlampen. Of nog beter… plaats een lichtkoepel op het dak voor meer daglicht. Dit bespaart veel energie en geeft prettiger licht om bij te werken.

Guido van Loon - Wonen.nl

Reacties