90 jaar Kärcher - wereldwijde actie!
Kärcher viert dit jaar in januari zijn 90-jarig bestaan. In januari 1935 richtte Alfred Kärcher een klusatelier voor verwarmingstechniek op in Stuttgart. In de volgende decennia groeide het kleine familiebedrijf uit tot een wereldberoemd merk voor reinigingstechnologie.
“In het DNA van Kärcher treffen we een grote passie voor technologische oplossingen aan die het verschil maken in tal van toepassingen en die men associeert met kwaliteit, innovatie en duurzaamheid”, aldus Hartmut Jenner, voorzitter van de Raad van Bestuur van Alfred Kärcher SE & co. KG. “De gestage groei in combinatie met talrijke onderscheidingen zoals de recent ontvangen Duitse Duurzaamheidsprijs bevestigen onze merkpositie. Uiteraard hebben we dit succes ook te danken aan de onvermoeibare inspanningen van meer dan één generatie Kärcher medewerkers”, aldus Jenner. Daarnaast piekte het succes van de reinigingsspecialist de laatste 20 jaar, wat zich vertaalde in een omzetstijging van 340 procent en een verdrievoudiging van het personeelsbestand.
Om de 90ste verjaardag te vieren zullen Kärcher-teams over de hele wereld samen 90 gratis schoonmaakprojecten uitvoeren en dit op openbare plaatsen zoals pleinen, parken, stranden, rivieroevers en historische gebouwen.
Kärcher Nederland heeft ervoor gekozen om in deze context de samenwerking op te zoeken met het Ronald McDonald Kinderfonds. Als jarenlange partner van het Kinderfonds hebben wij niet alleen geld ingezameld tijdens talrijke HomeSport Events maar stonden wij ook paraat om tijdens de wateroverlast in 2021 de vrijwilligers van het vakantiehuis “De Kindervallei" in Valkenburg te ondersteunen bij het zo snel mogelijk operationeel krijgen van deze accommodatie en families weer konden genieten van dit schitterende vakantiehuis in Limburg.
Onze 90ste verjaardag en het 40 jarige bestaan van de Ronald McDonald huizen in Nederland gaan wij dit jaar gezamenlijk vieren door alle 11 huizen en de 3 vakantiehuizen een complete cleanup te geven. Deze cleanups die per huis kunnen afwijken bestaan onder andere uit de reiniging/onderhoud van: terrassen, speeltoestellen, vloeren, meubilair, tapijten, buitengevels, zonnepanelen en tuinen. Verspreid over dit jaar zullen ze uitgevoerd worden door onze eigen Kärcher-medewerkers. Na afloop van elke cleanup ontvangt het huis dan een selectie aan Anniversary reinigingstoestellen die speciaal voor ons 90 jarig bestaan zijn gelanceerd. Met onze cleanups en de beschikbaar gestelde reinigingsapparatuur hopen wij dat alle vrijwilligers in de huizen nog sneller en efficiënter de reiniging kunnen doen waarmee ze tijd overhouden die ze kunnen besteden aan de gasten die in hun huizen verblijven.
Al van in de beginjaren stond ook innovatie centraal bij Kärcher en dit typeert het bedrijf vandaag nog steeds. Tot de eerste successen van Alfred Kärcher behoren de Kärcher zoutbadoven voor het harden van lichte metalen en voorverwarmingsapparaten voor voertuig- en vliegtuigmotoren gevolgd door een aantal andere nieuwigheden die de markt voor reinigingsapparatuur gestalte gaven. De eerste Europese warmwater hogedrukreiniger KW 350 zag in 1950 het licht en in 1984 betrad Kärcher de consumentenmarkt met de eerste draagbare hogedrukreiniger, de HD 555. Andere belangrijke mijlpalen waren de lancering van de volledig autonome schoonmaakrobot RC 3000 voor huishoudens in het begin van de jaren negentig of de welbekende WV 50 Window Vac die zijn intrede deed in 2008, waardoor Kärcher het mogelijk maakte om ramen voor het eerst mechanisch te reinigen, wat voorheen uitsluitend handmatig werd gedaan. Meer recente nieuwigheden met een indringend karakter zijn bijvoorbeeld de autonome reinigingsrobots zoals de KIRA B 50 schrobzuigmachine of de app-gestuurde schoonmaakapparaten voor de consument.
Na het overlijden van de oprichter in 1959 nam zijn echtgenote Irene Kärcher de leiding van het bedrijf over. Onder haar bewind werden de eerste verkoopfilialen in andere Europese landen opgericht en werd Kärcher een internationale speler.
1974 werd vervolgens het jaar van de strategische focus op hogedrukreiniging en terzelfdertijd deed de bedrijfskleur geel zijn intrede. In de jaren 80 kwam de klemtoon te liggen op de reinigingseisen van de bouw- en transportsector en ontwikkelde Kärcher zich verder als systeemaanbieder. Irene Kärcher drukte ongetwijfeld een voorname stempel op het bedrijf en de bedrijfscultuur. Zij nam destijds de meest voorname en vooruitziende managementbeslissingen die Kärcher in staat stelde om te evolueren van middelgroot bedrijf tot wereldmarktleider en dit zonder de waarden van een familiebedrijf uit het oog te verliezen.
Sinds de oprichting van het bedrijf was er ook aandacht voor duurzaam handelen en circulair ondernemen. Ook vandaag worden er nog voortdurend maatregelen genomen om de uitstoot te beperken, grondstoffen te ontzien, afval te vermijden en duurzaamheidsdoelstellingen na te streven. In deze context werd Kärcher ook meermaals geprezen en genomineerd.
Onlangs bevestigde het Science Based Targets initiative (SBTi) nog dat de duurzaamheidsdoelstellingen van Kärcher bijdragen aan het beperken van de opwarming van de aarde tot 1,5°C en in lijn ligt met het Klimaatakkoord van Parijs.
Vandaag werken bij Kärcher 17.000 mensen verspreid over 85 landen en 170 bedrijven om samen de wereld een beetje schoner te maken. Het productportfolio van Kärcher omvat momenteel meer dan 3.000 reinigings- en onderhoudsproducten. In 2023 behaalde het bedrijf opnieuw een recordomzet van 3,294 miljard euro.