Villeroy & Boch Tegels, de internationale keramiekspecialist, onthult de eerste samenwerking met een ontwerper in meer dan 20 jaar.
VICTORIAN, van de hand van de gerenommeerde modeontwerpster Mary Katrantzou, is een levendige en kleurrijke tegelcollectie geïnspireerd door de kunst van lepidopteristen en de geometrische vormen van Victoriaanse tegels, die de natuurlijke wereld naar onze leefomgeving overbrengen. De nieuwe samenwerking betekent voor Katrantzou ook haar eerste uitstapje naar het ontwerpen van tegels, op basis van het wereldwijde succes van haar gelijknamige modelabel dat meer dan een decennium omspant.
Als vooruitstrevend bedrijf met een rijke geschiedenis van meer dan 270 jaar, evolueert en innoveert Villeroy & Boch Tegels doorlopend – gedreven door zijn toewijding aan het ideaal om een blijvende erfenis in keramisch design na te laten. Zeer onder de indruk van de creatieve visie van Katrantzou – een veelgeprezen ontwerpster met hartstocht voor hoogwaardige en tijdloze elegantie, die bovendien vakmanschap en traditie op waarde weet te schatten – zag Villeroy & Boch Tegels mogelijkheden voor een kenmerkende collectie die zich zou lenen voor de unieke esthetiek en stijl van de ontwerpster.
Toen Katrantzou voor het eerst werd benaderd door de tegelspecialist, voelde ze zich onmiddellijk aangetrokken tot de meer dan twee eeuwen lange bedrijfsgeschiedenis op het gebied van design en productie. De ontwerpster was bijzonder gemotiveerd om haar benadering van mode te vertalen naar een ruimtelijke context van muren en vloeren, om grenzen tussen decoratieve media te laten vervagen en inspiratie te halen uit objecten, interieurs en kunst.
Tijdens haar bezoek aan het hoofdkwartier van Villeroy & Boch Tegels in Merzig, Duitsland, liet Katrantzou zich grondig informeren over het proces dat ten grondslag ligt aan de vervaardiging van de tegels. Het viel haar ook op dat tegels uit die periode nog steeds aanwezig waren in een van de gangen in het gebouw, en ze realiseerde zich dat 19de-eeuwse Victoriaanse tegels werkelijk de tand des tijds hebben doorstaan, en er nog net zo modieus uitzien als toen ze voor het eerst werden toegepast.
Katrantzou begreep feilloos dat deze samenwerking met Villeroy & Boch Tegels een oefening zou moeten zijn in het begrijpen en toepassen van balans, symmetrie en proportie, en dat het bereiken van een harmonieus evenwicht tussen kleur, patroon en vorm net zo belangrijk is in interieurs als in de mode. Als voormalig student architectuur verkende ze ook Victoriaanse interieurs en ornamentatie in haar collectie herfst/winter 2018. Een en ander leidde ertoe dat de ontwerpster en Villeroy & Boch Tegels besloten samen te werken aan een collectie waarin een wisselwerking plaatsvindt tussen ontwerpen uit hun respectieve archieven.
Vlinders staan centraal in de nieuwe VICTORIAN collectie. Het is een terugkerend thema in haar modecollecties: Katrantzou beschouwt ze als een van de meest authentieke voorbeelden van metamorfose. Vooral geïnspireerd door de collectie ter gelegenheid van haar tweede lustrum in 2019, die als thema ‘de kunst van het verzamelen’ had, wilde de vormgeefster vlinderprints toepassen om optimisme over te brengen en tegelijkertijd tegels te transformeren tot verzamelbare kunstwerken.
Een ander belangrijk thema in Katrantzou’s werk sinds de lente/zomer van 2013 is postzegels. Zij is van mening dat ze “de allure van verre landen uitstralen en je laten dromen over wat elk stukje papier vertegenwoordigt, waar het allemaal geweest is, wie het heeft aangeraakt op zijn reis door de wereld.” In een wereld waarin postzegels langzaamaan een achterhaald verschijnsel worden, waardeert de ontwerpster ze des te meer als “symbolen van het verleden en relikwieën uit een ander tijdperk”. Met de VICTORIAN collectie wil ze een vignet in huis creëren, een venster op de wereld dat dit gevoel van nostalgie vastlegt maar dat qua ontwerp evenzeer grafisch en modern is.
In een combinatie van deze thema’s biedt VICTORIAN acht verschillende decorsets (20 cm x 20 cm), met borders en randen die het aanbod completeren. Door digitale printtechniek te combineren met traditionele zeefdruk zijn vier kleurige vlinders op een witte of zwarte achtergrond aangebracht, met een subtiel visueel 3D-effect dat elke tegel een ambachtelijke uitstraling geeft.
Al naar gelang de hoek waarin ze worden bekeken – recht van voren of onder 45 graden – is elke vlindertegel verfraaid met gouden, zwarte of geperforeerde randen. Voortbordurend op het thema wit, zwart en goud worden authentieke tegels met marmereffect aangeboden in twee verschillende afwerkingen: hoogglanzend voor muren en gepolijst voor vloeren. Ze worden verbonden door concentrische ontwerpen naast moderne grafische interpretaties van Victoriaanse tegels. De vlindertegels kunnen afzonderlijk of in combinatie worden gebruikt om een perfect ontwerp te creëren voor elke badkameromgeving.
Mary Katrantzou merkte op: “Het was een voorrecht om samen met Villeroy & Boch Tegels aan keramiek te werken – een opwindend proces om ruimten te bedenken en te creëren waarin mensen hun dagelijks leven leiden.
“Deze ontwerpen maken deel uit van iemands thuis, de plek waar men zich omringt met de dingen waar men van houdt om een gevoel van stabiliteit te creëren die wezenlijk anders is dan de aard van de mode. Deze samenwerking gaf mij de mogelijkheid om te kijken naar andere patronen dan de vrouwelijke figuur en me in plaats daarvan te laten leiden door de zeggingskracht van interieurs om een verlengstuk van iemands esthetiek te creëren.”
Dr Jörg Schwall, directeur van Villeroy & Boch Tegels, voegt hieraan toe: “Als een van de meest stijlbepalende bedrijven wordt Villeroy & Boch gekenmerkt door zijn liefde voor uitmuntend design. De samenwerking met Mary Katrantzou is een logische stap in het kader van onze inspanningen om het merk een nieuwe richting te laten inslaan en design-adepten de gelegenheid te bieden hun eigen esthetiek te creëren met tegels uit deze inspirerende collectie.”
Villeroy & Boch, opgericht in 1748 in het hart van Europa, is een wereldwijd gerespecteerd merk met een rijke traditie in het actief vormgeven van badkamercultuur. De producten – variërend van sanitair tot tegels – belichamen klassieke elegantie en weerspiegelen de schoonheid van zowel de natuur als stedelijk design. Hoewel er veel is veranderd sinds het tijdperk van de barok, toen het bedrijf werd opgericht, zijn de respectabele leeftijd en de ongeëvenaarde bedrijfsresultaten van Villeroy & Boch een bewijs van zijn feilloze vermogen om te anticiperen op trends en aansluiting te blijven vinden bij de veranderende behoeften van consumenten.