Werken in een chaotische omgeving kan zorgen voor verminderde productiviteit. Een opgeruimd kantoor hoeft gelukkig helemaal niet zo veel moeite te kosten.
Heb jij een baan waarbij jouw bureau al snel vol ligt met documenten, mappen, koffiebekers, belangrijke aantekeningen en nieuwe aanvragen of bestellingen? Je bent niet de enige! Bureaus zijn een makkelijk verzamelplek van alles waar je mee bezig bent geweest, mee bezig bent of mee bezig gaat zijn. Werken in een chaotische omgeving kan zorgen voor verminderde productiviteit. Een opgeruimd kantoor hoeft gelukkig helemaal niet zo veel moeite te kosten.
Of je nu thuiswerkt, in een grote kantoortuin zit of een eigen kantoortje hebt: een opgeruimde omgeving werkt altijd het prettigst. Een collega die even een document langs komt brengen, een andere collega die een paar documenten komt ophalen – de kans is groot dat jouw bureau al snel chaotisch wordt.
Er wordt niet voor niks ‘clean space, clear mind’ gezegd. Een opgeruimde omgeving werkt nu eenmaal veel fijner dan een omgeving waarin je constant van alles kwijt bent. Er is weinig vervelender dan lang moeten zoeken naar de juiste papieren tussen die gigantische stapels op je bureau.
Heb jij al een opberger onder je bureau staan? Een simpele ladekast die niet te veel ruimte in beslag neemt. Ideaal voor onder je bureau. Zo kan je documenten die je dagelijks nodig hebt binnen handbereik netjes opbergen. Een bureaukastje is ook handig om je eten, zoals een appel of mueslireep, in te bewaren. Er is niks fijners dan altijd wat lekkers binnen handbereik hebben liggen. Een kleine ladekast als extra opbergruimte is de meest geschikte opbergruimte voor thuiswerkers. Neemt weinig ruimte in beslag, maar is wel erg praktisch.
Heb jij meer opbergruimte nodig dan een simpel ladekastje? Bedenk dan eens hoeveel opbergruimte je precies nodig hebt. Heb je genoeg aan een rijtje lage kasten of ga je liever voor een grote schuifdeurkast?
Verschillende soorten opbergkasten hebben ook verschillende uitstralingen. Ladeblokken zijn praktisch en hebben vaak dezelfde look als het bureau: zo is het een rustig geheel. Schuifdeurkasten zien er industrieel uit en zijn vaak verkrijgbaar rustige tinten. Ideaal als je niet wilt dat de kast een eyecatcher wordt in het kantoor.
Is er een grote ruimte beschikbaar voor kastopbergruimte? Wellicht is een roldeurkast een optie. Deze kasten hebben vaak een wat luxere uitstraling, aangezien je kunt spelen met de indeling en materialen. Doordat de deuren over elkaar heen schuiven kan je elk element goed bereiken en gaat er geen hoekje opbergruimte verloren.
Naast dat kasten kunnen worden gebruikt als opbergruimte, kan je deze opbergruimte ook gebruiken als scheiding tussen bureaus. Ga voor hoge kasten als scheiding om een gesloten kantoor te creëren, of kies lage kasten, zoals ladekasten, om het kantoor open te houden.
De vergaderruimte is vaak de belangrijkste ruimte in een kantoorpand: hier worden de meeste klanten, opdrachtgevers of gasten ontvangen. Vaker wel dan niet gaan vergaderingen gepaard met uitgebreide presentaties die soms wel uren kunnen duren. Naast een goede vergadertafel en comfortabele vergaderstoelen, is opbergruimte ook fijn in een vergaderruimte. Hier kan je drinkglazen, whiteboardmarkers en nog meer praktische zaken netjes in opbergen. Zo blijft de vergaderruimte een nette ruimte, waarin efficiënt kan worden overlegd.