De Social Decorator
Nog tot en met 13 oktober vindt International Wallpaper Week plaats, en word je ondergedompeld in de wereld van behang. Ter gelegenheid van International Wallpaper Week heeft Graham & Brown marktonderzoek uitgevoerd in Nederland. Nederlanders decoreren hun huizen om de stijlen van favoriete beroemdheden, trends en influencers na te bootsen die ze op sociale media zien, zo blijkt uit dit onderzoek.
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking is beïnvloed om een product te kopen of zelfs een kamer in hun huis opnieuw in te richten in een stijl die lijkt op wat ze hebben gezien, getweet, geblogd, gepind of gedeeld door beroemdheden en influencers online. De opkomst van social media is een wereldwijd fenomeen en in een wereld van visuele posts kijken consumenten nu meer dan ooit naar social media voor inspiratie en inrichting.
De statistieken laten zien dat dit in de lift zit, waarbij 25% van de bevolking zich wendt tot social media voor de laatste nieuwtjes over design en interieurtrends. Dit percentage stijgt echter tot 55% voor mensen van 18-24 jaar (instagram) en 41% voor mensen van 25-34 jaar (pinterest), waaruit blijkt dat jongere huiseigenaren de platforms vaker gebruiken. Dit kijken lijdt tot kopen, waarbij 25-34-jarigen waarschijnlijk iets kopen voor hun huis dat ze op social media hebben gezien. Deze groep verandert ook het vaakst hun interieur, waarvan bijna een kwart zegt dat ze dit om de 2 jaar doen.
Hoewel de populariteit van Facebook op grote schaal wordt geprezen, is er voor interieurontwerp één onbetwiste online kampioen - Pinterest. Met miljarden huisdecoratie pins op het platform, is de visuele ontdekkingsmachine Pinterest de ideale bestemming geworden voor inspiratie voor huisdecoraties. Uit het onderzoek bleek dat meer dan 50% van de Pinterest-gebruikers in Nederland een product koopt of hun huis opnieuw inricht in de stijl van iets dat ze online hebben gezien, Pinterest-gebruikers zijn het ook het meest waarschijnlijk eens met de stelling: "Ik vind het belangrijk dat mijn huis er stijlvol uitziet" (42%).
Home decoratie krijgt online meer aandacht, behang is hiervan een goed voorbeeld. Traditioneel gepresenteerd op rol kan het kan moeilijk zijn om dit product thuis te visualiseren. Maar met de toename van visuele weergave online via social media, wordt dit vergemakkelijkt.
Met de toename van visuele weergave online via sociale media, zijn zoekopdrachten naar behangstijlen drastisch gestegen. Andrew Graham, Chief Executive van Graham & Brown, becommentarieert de toename van sociale media bij het decoreren: “Elk jaar kondigen we onze ”Wallpaper of the Year” aan, en elk jaar neemt de sociale reactie toe. Dit is een van die gebieden waar social media een echt positief hulpmiddel kan zijn, inspiratie bieden en nieuwe creatieve gedachten aanmoedigen - we verwelkomen het! ”
Naarmate het belang om voorop te lopen toeneemt, wordt de zoektocht naar de nieuwste trends steeds groter. Dit jaar ziet Pinterest een groei in een reeks zoekopdrachten naar ideeën voor behang en woondecoraties. Van behang met drukke patronen met een groei van 400% tot ‘mixmatched’ prints en vintage behang met een groei van 90%, mensen zijn op zoek naar manieren om een statement in huis te maken (interne gegevens van Pinterest).
Naarmate we meer gewend raken aan hoge niveaus van social media-stimulatie, merken Nederlanders dat hun smaak sterk wordt beïnvloed door de opkomst van influencers en online beroemdheden.
Graham vervolgt: “Social media is een geweldig hulpmiddel voor inspiratie voor veel dingen. Als primair visueel medium zien we echter dat het een bijzondere impact heeft op decortrends. Je kunt nu een achtergrondontwerp op social media op je telefoon bekijken, naar je Graham & Brown augmented reality-app bladeren en meteen zien hoe deze stijl op je eigen muren lijkt - allemaal met één druk op de knop”.
Bekijk hier hoe je fotobehang hangt!