Foto: Verhuisstress-Maak-een-checklist

Verhuisstress? Maak een checklist!

O jee, je gaat verhuizen! Het koop- of huurcontract is getekend en je weet op welke termijn je de sleutel krijgt.

Guido van Loon

Verhuizen is een van de meest stressvolle dingen die we in ons leven doen. Dat komt omdat er best veel bij komt kijken, zelfs al heb je heel veel zin om je leven in het nieuwe huis te gaan beginnen. Naast allerlei zaken die je moet regelen rondom de koop of huur, het opknappen van het huis in jouw kleuren en het regelen van nieuwe verhuisdozen en inpakmateriaal, zijn er nog heel wat dingen die op je afkomen. Zoals het inpakken zelf… Haal dan even diep adem, pak een kladblok, ga zitten en schrijf op wat je allemaal moet doen.

Maak het overzichtelijk

Iedere grote klus kan overweldigend zijn, totdat je het opbreekt in kleine, behapbare delen. Voor een verhuizing geldt dat niet anders. Er zijn veel checklists te vinden op internet met wat je wanneer geregeld moet hebben. Maar als je snel moet verhuizen, dan kan die planning de prullenbak in. Maak dus een planning die past bij jouw situatie en gebruik andere checklists als leidraad. Begin met op te schrijven wanneer de verhuisdatum is en ga van daaruit terug in je planning. Zo weet je ook wanneer je een verhuisbedrijf moet inhuren om de meubels en dozen te verhuizen.

Verhuisdozen uitkiezen

Als je een tijdlijn voor de verhuizing hebt gemaakt, dan kun je beginnen met alles daaromheen te regelen. Zoals de aanschaf van goede verhuisdozen voor alle spullen die je gaat verhuizen. Let hierbij op dat er zeer veel verschillende verhuisdozen zijn, ieder geschikt voor een andere inhoud. Zware boeken bijvoorbeeld vervoer je in een stevige doos, terwijl handdoeken en lichte kledingstukken ook gewoon in een normale doos passen. Zorg er daarom voor dat je voldoende verhuisdozen hebt van verschillende sterktes en groottes. Dat pakt veel fijner in.

Pak in per kamer

Verhuizen kan heel chaotisch zijn als je drie kamers tegelijk in dozen probeert te doen. Daarom is het een aanrader om per kamer in te pakken. Begin bij de kleinste en eindig bij de grootste. Overigens doe je je met deze methode ook veel plezier straks met uitpakken, want je kan de dozen direct in de juiste kamers plaatsen. Pak daarna ook weer uit per kamer om het overzicht te behouden. Plak labels op de dozen en zet er duidelijk op wat voor welke ruimte is. En misschien kun je in de tussentijd al wat naar het nieuwe huis brengen. Maak dozen ook niet te zwaar, beter een extra doos dan dat je teveel moet slepen.

Pas op! Breekbaar

Je nieuwe servies of dat beeldje wat je van oma hebt gehad, mogen niet sneuvelen tijdens de verhuizing. Daarom pak je deze netjes in met behulp van bubbeltjes plastic en papier. Maar je kan ook theedoeken en handdoeken gebruiken als dempers tijdens de verhuizing. Label dan wel duidelijk de doos, zodat je met openen niet per ongeluk dat beeldje alsnog laat vallen.

Korte checklist

Om je vast op weg te helpen, hebben we nog wat tips voor je op een rij gezet waar je aan moet denken voor een verhuizing. Deze kan je natuurlijk aanpassen naar je eigen situatie. Succes met verhuizen!
* verzamel de belangrijke informatie over het huis, zoals energielabel, stroomvoorziening, aansluitpunten voor witgoed apparaten, internet en televisie, aanwezige onderhoudscontracten et cetera;
* zeg contracten voor je huidige huis af, inclusief automatische incasso’s en dergelijke;
* zorg voor nieuwe contracten voor energie, internet, verzekeringen en dergelijke voor je nieuwe huis;
* geef tijdig aan alle instanties je adreswijziging door en regel een post opvang bij het postkantoor;
* regel opvang voor kinderen en huisdieren tijdens de verhuisdag en neem verhuisverlof;
* hou waardevolle papieren en sieraden bij je of stop ze in een kluisje;
* zorg voor een schoon huis;
* controleer alle kamers voor je gaat;
* sluit het huis af en ga op weg naar je nieuwe huis.

 

Reacties