Foto: Energiezuinig_keuken

Energiezuinige keukengewoonten van de Nederlandse consument

Nederlanders worden steeds bewuster in de keuken en kiezen voor energie-efficiëntie bij aankoop van apparatuur (maar prijs blijft doorslaggevend)

25 November 2024

Keukenapparaten zoals de koelkast, vriezer en vaatwasser zijn niet weg te denken uit de Nederlandse keuken, maar er is een groeiend bewustzijn over hun energieverbruik en de impact van ons gedrag. Om beter te begrijpen waar consumenten op letten bij de aanschaf en het gebruik van deze apparaten, heeft keukenmerk ETNA onlangs een groot onderzoek uitgevoerd.

Uit de resultaten blijkt dat 60% van de mensen niet precies weet hoeveel energie hun huidige keukenapparaten verbruiken. Opvallend is dat relatief meer mannen dan vrouwen zeggen hier wel inzicht in te hebben.

Ondanks dit gebrek aan kennis, geeft 69% van de ondervraagden aan bewust om te gaan met het gebruik van stroom en water. Oudere generaties zijn hierin vaak zorgvuldiger; maar liefst 91% van de 56-65-jarigen let op hun energie- en waterverbruik, vergeleken met 71% van de 25-35-jarigen.

De meest voorkomende energiezuinige keukengewoonten van de Nederlandse consument zijn:

  1. Ik let er op dat de deur van de koelkast of vriezer nooit te lang open staat – 79%
  2. Ik laat restjes eerst afkoelen voordat ik ze in de koelkast of vriezer zet – 78%
  3. Ik let er op dat ik de oven niet onnodig lang aan heb staan – 77%
  4. Ik zet de vaatwasser pas aan als die helemaal vol is – 74%
  5. Ik doe de deksel zo veel mogelijk op de pan om geen warmte te laten ontsnappen – 68%
  6. Ik laat mijn vriesproducten eerst in de koelkast ontdooien – 57%
  7. Ik gebruik het eco-programma van de vaatwasser – 54%
  8. Ik kook grotere porties in een keer (meal preppen) – 51%
  9. Ik bak meerdere gerechten tegelijk als ik de oven aan heb staan – 41%
  10. Ik let tijdens het gebruik op hoeveel energie ik gebruik – 38%

Energielabel is belangrijk maar prijs blijft leidend

Goed nieuws: bij aankoop van nieuwe keukenapparatuur is energie-efficiëntie een steeds belangrijke factor. Een grote meerderheid (71%) geeft aan meer op energiegebruik te letten bij nieuwe aankopen. Toch blijft prijs de belangrijkste factor: bijna 55% van de respondenten noemt prijs als de belangrijkste overweging, gevolgd door het energielabel (18-22%).

Tot slot is er een interessant sociaal component: 52% van de Nederlanders let niet alleen op hun eigen energieverbruik, maar voelt zich ook verantwoordelijk om anderen aan te spreken op hun gedrag in de keuken. Dit duidt op een groeiende, gezamenlijke verantwoordelijkheid voor energievriendelijkheid in de keuken.

Onderzoeksverantwoording: Het onderzoek werd in juli 2024 uitgevoerd door onderzoeksbureau DVJ Insights in opdracht van ETNA, onderdeel van ATAG Benelux BV. Aan het online onderzoek deden 500 mannen en vrouwen mee.

Reacties